keskiviikko 12. syyskuuta 2012

Korrien koulutus

Tänään olin Demin kanssa Lauttasaaren koirakerhon järjestämässä tokokoulutuksessa. Kouluttamaan olivat tuleet Pekka ja Riitta Korri. Olen ollut kerran aikaisemmin (kesällä 2012) Pekan koulutuksessa ja tykännyt kovasti hänen tyylistään kouluttaa. Muutama vuosi sitten olin myös kuunteluoppilaana Korrien koulutuksessa, myös siitä sai paljon irti.

Harmittavasti satoi melkoisesti treenien aikana, mutta sepäs ei vaikuttanut ollenkaan Demin tekemiseen, tyttö ei siis ole sokerista tehty! Tehtiin kaksi settiä, ekassa setissä keskityttiin ruutuun. Kerroin mitä olen tehnyt ja että tällä hetkellä koen ongelmaa vauhdista ja siitä kun Demi ruudussa haistelee ja etsii nameja, joita joskus sinne ruutuun olen heitellyt. aloitettiin kumminkin sillä että näytin millasia ruutuja olen viimeaikoin atehnyt, eli lähetys läheltä ja odotan että Demi itse pysähtyy oikeaan paikkaan ruudussa. Ekalla yrityksellä Demi meni ruutuun, haisteli merkkejä ym. kutsuin pois ja uusi lähetys, nyt meni ruutuun, keskelle mutta oikealle, odotin että korjaa keskemmälle ja siitä palkka. Tästä Pekka kommentoi, että olen liian vaativa nuorelle koiralle, mulla on turhan korkeat kriteerit paikasta, ja että koko ruutu on sallittu alue, yhtä lailla ruudun etureunasta, sivulta ja keskeltä saa 10p. No tämähän on totta, mutta olen pelännyt että jos hyväksyn reunassa olevan paikan ruudussa niin kohta koira onkin jo ruudun ulkopuolella. Pekka siis suositteli että hyväksyisin hieman isomman alueen ruudusta, josta palkkaan. Hän oli myös sitä mieltä että Demi osaa ruudun ja että hyvin voi siirtyä kauemmas, jolloin Demi myös todennäkösesti myös menee kunnon vauhdilla kun etäisyys on pidempi. Itse matkaa en ole kauheasti pidentänyt vielä sen takia kun palkkaaminen on mietityttänyt, eli miten saan koiran palkattua tarpeeksi nopeasti jos itse olen kaukana. No tähän vastaus oli hyvin yksinkertainen, vaikka koira lähetetään ruutuun kaukaa, ei mun itse tarvii siellä kaukana olla, no niinpä. Eli tehtiin sellasta treeniä jossa vein Demin 25m päähän ja itse palasin 5m päähän ruudusta. Käskin Demin ruutuun, ja tyyppi tuli lujaa laukkaa ja osasi ihan itse pysähtyä ruudussa oikeassa kohdassa, jolloin naksautin ja palkkasin heittämällä namin. Heittämistä ei siis tartte lopettaa jos käytän naksua, koska naksautushan on merkki siitä oikeasta toiminnosta. Tässä vois tietty käyttää isoja nameja jotka Demi näkee ettei tartte haistella siellä ruudussa.

Tokassa setissä korjattiin aukeamista, edistämistä sekä takapään ylityöskentelyä. Heh, meillä on molemmat ongelmat paikallaankäännöksissä. Eli paikallaankäännös vasemmalle, siinä ilmenee takapään ylityöskentelyä ja paikallaan käännös oikealle jossa ilmenee aukeamista. Pekka totesi että takapään ylityöskentely ei todennäkösesti jää pysyväksi ongelmaksi, koska prosentuaalisesti kokeneilla kisakoirilla esiintyy hyvin vähä takapään ylityöskentely ongelmaa, ennemminkin aukeaminen on kokeneemmillakin kisakoirilla tuttu ongelma. Molempia alettiin kumminkin korjaamaan, eka työstettiin vas. käännöstä ja siinä siis korjattiin ylityöskentelyä niin että käännöksen jälkeen otinkin yhden askleen eteenpäin, jolloin Demi ei enää tyrkyttänyt takapäätä enemmän ja enemmän mun taakse kun joutuikin seuraamaan askeleen eteenpäin. Tämä voikutti toimivalta, ainakin toimi valvovan silmän alla. Oikealle käännöksessä aukeaa ja paikka on liian edessä käännöksen jälkeen. Tässä tehtiin niin että käännöksen jälkeen peruutinkin askeleen, jolloin Demi tajusi olevansa todella paljon liian edessä ja joutui peruuttamaan jotta oli kunnolla sivulla. Mä jouduin näissä alkuun miettimään aika paljon mun omia jalkoja ja Pekka totes että Demin keskittyminen vain parani ku mä keskityin omiin jalkoihin, ja että todella hyvä keskittyminen nuorella koiralla.

Koulutuksen jälkeen jäin vielä hetkeksi omatoimisesti treenaamaan kentälle. Otin paikallamakuun, Demi oli keskellä ja toisella puolella oli valkkari ja toisella puolella kultsu. Demi makasi todella hyvin, eikä ollenkaan stressaantuntu vaikka molemmat koirat vieressä piippailivat ja valkkari jopa lähti 3 krt pois ja palautettiin tiukkaan sävyyn keskustellen. Kävin palkkaamassa Demiä välissä kun piippailevat ja lähtevät koirat ovat Demille aika uusi juttu. Aikaa otettiin 3min. Hyppyä otin myös ja nyt sain onnistumisia jossa Demi oli melko lailla keskellä estettä mua vastapäätä, ei siis enää hakeutunut oikeaan reunaan tai ohi hypystä. Tein myös seuraamispätkän muiden koirien ohi, jotka tekivät ruutua ja noutoa, epäs häirinnyt Demiä, hyvä tyttö! Loppuun vielä muutamia puunkiertoja, vajaasta 10m onnistuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti