torstai 13. kesäkuuta 2013

Villi meno...

...oli mölli tokokokeessa, mutta tähän on kai nää möllit ja ihan virallisetkin menneet. Kokeeseen tullaan vaikka koira ei ole lähellekkään kisavalmis, mutta sehän ei haittaa vaikka muiden koe sitten pilataan, tällanen näyttää olevan ihmisten asenne, kauheen kiva!

Oltiin siis Demin kanssa torstaina Sirkuskentällä möllitokossa hakemassa vähän kisafiilistä ja tsekkaamassa miten selvitään kisatilanteesta. Meinas multa jäädä koko hitsin möllikoe tekemättä kun tajusin millasta porukkaa paikalla oli. Tässä vähän makua yhden kanssakilpailijan ja mun keskustelusta, ei ole sanatarkkaan kirjotettu mutta tähän tyyliin keskusteltiin.

Nainen X: "Onhan toi sun koira varma paikkamakuussa?"
Minä: "no, ei 100% varma, mutta ei kyllä lähde paikaltaan"
Nainen X: "Voi hitsi, mä olisin niin halunnu meidän viereen varman paikkamakaajan kun tää mun koira ei pysy ollenkaan paikoillaan. Se lähtee kyllä varmasti rallattelemaan."
Minä: " Siis pysyykö sun koira ollenkaan paikkamakuussa?"
Nainen X: "No kyllä se pysyy jos mä olen 5m päässä ja sillä on namia nenän edessä."
Minä: "Aiotko sä nyt sitten ihan oikeasti mennä tonne 20m päähän seisomaan jos sun koira ei pysy paikoillaan?"
Nainen X: "No tottakai, tämähän on koetilanne"
Minä: "mutta jos sun koira ei pysy edes kun olet sen lähellä?"
Nainen: "No tää on vaan tällanen että se aina lähtee rallattelemaan"

Että tällasta keskustelua käydään juuri ennen oman "luokan" paikkamakuuta ja mä siis tässä vaiheessa tiesin että tämä kyseinen koirakko on juurikin meidän vieressä. Mietin mielessäni monen monta kertaa että mitä helvettiä, mihin mä oon tullut ja misk mä maksan tällasesta?! Päätin kumminkin mennä kehään, vaikka olikin ihan paska fiilis jo heti alkuun.

Tuomari/liikkuri aloitti luoksepäästävyydellä, kopeloi tarkkaan ja katsoi hampaat mun pyynnöstä. Tästä liikkeestä 10.

Sitten paikkamakuu. Jätettiin koirat, ehdittiin kävellä n.5 m niin härdelli oli pystyssä. Tämän naisen koira (jonka kanssa keskustelin ennen kokeen alkua) lähti paikaltaan ja ajoi ylös muutkin koirat ja lähti rallattelemaan toisen koiran kanssa. Demi siis oli tässä noussut seisomaan, meni  heti D:n luokse kun saatiin mennä, eli tyyliin heti. Kehuin Demiä ja pyrin nollaamaan tilanteen. Sitten saatiin uusia paikkamakuu, tosin ne kaksi rallattelevaan koiraa eivät onneksi saaneet uusia. Sanoin likkurille/tuomarille, että jätän nyt vähän pidemmän välin viereiseen koirakkoon, eli väliä jäi nyt vierustoveriin 5m. Sain siis tähän luvan, vaikka tuomari/liikkuri huomautti ettei kyllä oikeassa kokeessa näin voi tehdä, no juu tiedetään! Uudestaan siis tämä, nyt päästiin sentään 20m päähän ja kääntymään ja samantien kun oltiin käännytty niin Demin toisen puolen koira (joka sai uusia) lähti laukalla pois paikoiltaan. Demi katteli ympärilleen selvästi ihmetellen että mikä juttu tämä on?! Pysyi kumminkin paikoillaan koko 2min, huh! Saatiin tästä liikkeestä 10. Olen toodella tyytyväinen paikkamakuuseen, meillä kun on ollut ajoittain ongelmana se että Demi nousee istumaan vaikka siis pysyykin omalla paikallaan. Mutta nyt pysy maassa vaikka härdelliä oli.

Sitten kehästä pihalle ja odottamaan omaa vuoroa. Oma vuoro yksilöliikkeisiin tuli melko nopsaan kun tämä paikkamakuun häirikkö keskeytettiin melko alkuun.

Seuraaminen taluttimessa. Normi alokkaan kaavio, Demin hyvää seuraamista. Keskityin katsomaan suoraan eteenpäin, kerran vilkaisin Demiä ja hymyilin ja Demin asenne vain parani, skarppasi entisestään. Tästäkin tuli 10.

Seuraaminen taluttimetta. Samaa hyvää seuraamista, kontakti pysyi kokoajan. Perusasento oli kuulemma jossain pysähdyksessä vino, joten saatiin 9.

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä. Valmisteleva osuus, pätevää seuraamista, meni nopsaan maahan ja nousi käskystä samantien sivulle. Tästäkin 10.

Luoksetulo, 10. Ihan meidän perus luoksetulo, hyvähän se on.

Liikkeestä seisominen, tästä 9. Annoin kuulemma jonkun pienen käsimerkin. En itse tiedostanut asiaa, mutta ehkä näin.

Estehyppy, jouduin antamaan hyppyyn tupla käskyn. Siirsi myös etutassuja kun menin Demin viereen. Tästä liikkeestä siis 8.

Kokonaisvaikutus, 9.

Yhteensä: 189p. sija 1/6

Noilla pisteillä ei sinänsä niin kovin väliä ole, mutta onhan se kiva että tuntematon tuomari/liikkuri (joka kuulemma on ihan virallinen liikkuri) tykkäsi kovasti meidän touhusta. Taso tuolla ei ollut hyvä, 2. sijalla oli bortsu saaden reilu 140p. 3. sijalla oli kultu 122p. Ja muita en edes muista. Eli isot piste-erot kyllä oli. Saatiin palkinnoksi vaaleanpunainen ruusuke sekä fresbee lelu. Tuo fresbee olikin meille juuri hyvä, koska Demi Dempula tykkää frebeestä :)

No sitten pohdintaa "kokeen" annista. Ensinnäkin, mua jännitti tää möllikoe melkoisesti, juu naurettavaahan se on, mutta minkäs teet kun jännittää. Mua jännitti ehkä vieläkin enemmän kun tiesin millanen tyyppi miedän vieressä on. Päätin ajatella että tapahtuu mitä vain, niin keskitytään sitten yksilöliikkeisiin ja tehdään parhaamme. Luoksepäästävyyden ja paikkamakuun väli oli melkoisen pitkä kun liikkuri kopeloi huolella. Tässä tuli siis paljon odottelua ja se meidän "ongelma" tuli esille. Demi oli alkuun hyvin, mutta jossain vaiheessa sitten räkytti mulle muutaman kerran, otin pikkasen kiinni poskikarvoista ja sanoin ei. Tässä on se perustilanne, luoksepäästävyyden aikana ja paikkamakuuta odotellessa Demi istuu sivulla pitäen kontaktia 100%. Aika kun on melko pitkä ja mitään ei tapahdu, niin tyyppiä alkaa kyrsimään odottelu, juu sitä pitää treenata. Mutta tajusin tuolla, että eihän sen koiran tarvii koko aikaa olla sivulla ja varsinkaan pitää kontaktia, joten ton mun "ei" komennon jälkeen tajusin käskeä Demin maahan, "käy siihen" käskyn alle, jolloin odotti moitteettomasti mun seuraavaa käskyä. Eli jatkossa tulen luoksepäästävyyden jälkeen vaihtamaan Demin sivulta maahan, jottei turhaudu.

No sitten mun oma toiminta. Mulla kerrankin toimi pää! Mä mietin kehässä (yksilöliikkeiden aikana) tarkkaan mitä teen. En sännännyt suinpäin liikkurin mukaan vaan odotin että hän näyttää minne mennään ja sitten otin Demin mukaan sillä asenteella että mä tiedän minne mennään ja mitä tehdään. Tämä tapa toimi hyvin ja näin ollen siirtymät toimi hyvin, ei mitään ylimääräisiä ääniä. Liikkeiden jälkeen vapautin Demin niin kuin treeneissä, kehuin ja taputin, neidillä nousi aina kivasti häntä ja tyyppi oli iloinen. Yhdenkään liikkeen välissä eikä liikkeiden alussa tullut mitään ääntelyä! Mulla oli itsellä sellanen fiilis kehässä että mä tiedän mitä tehdään ja luulen että se nyt välittyi myös Demille. Me tehtiin hienoa yhteistyötä, olin kovin ylpeä pikku piskistä! Paikkamakuun jälkeen muuten juostiin autolle, jossa oli palkkapurkki, sama tehtiin yksilöliikkeiden jälkeen.

Mun mieltä lämmitti kovasti tuomari/liikkurin kommentti meidän suorituksen jälkeen. Tuomari totesi että hän haluaisi tuollaisen koiran, oli kuulemma niin hienon näköistä. Hih, on mulla hieno koira ja olen siitä kovin ylpeä :)

Mutta siirrytäänpä sitten vielä keskiviikkoon, jolloin oli LKK:n treenit Lauttasaaressa. Oman koulutusryhmän jälkeen oli sitten omat treenit. Mutta koska noita koulutettavia oli kovin vähän niin yhdistettiin ryhmät lopussa ja tehtiin yhteispaikkamakuu, johon otin Demin mukaan. Demi oli kahden vieraan koiran välissä, nousi istumaan jätön aikana, murr. Käskin uudestaan maahan, nyt pysyi. Otin yksinään vielä reunempana uudestaan, edelleen nousi jätön aikana istumaan. Vapautin ja otin uudestaan, jolloin pysyi. Mua vitutti taas koko touhu, ja kun meidän vuoro tuli niin ei huvittanut tehdä mitään. Kattelin kun muut treenas ja yritin kasata aajtuksia. Kun kaikki muut oli tehneet treeninsä otettiin meidän ryhmän kesken paikkamakuu. Demi oli rivin keskellä. olin valmistautunut siihen että sieltäh se nousee istumaan, mutta hitsi vie, neiti makasi tyynenä, kuin mitään koskaan olis tässä ollutkaan. 3min kesti paikkamakuu, hyvin siis makasi. Otin vielä kerran uudestaan, nyt viereen tuli treenikaverin toinen koira jota Demi ei tunne. Oletin nousevan, mutta ei edelleenkään, hyvä sinänsä, mutta kummallista. Tein sitten vielä ittekseni tokojuttuja. Laitoin Demin kiertämään puuta, välillä stoppasin ja välillä sai vain juosta. Demi tekee kyllä kivat stopit. Sitten luoksetuloa, ihmisporuka läpi, hyvin. Eteenistumisia, muutama vino, mutta enemmän suoria.

Myöhemmin iltalenkin yhteydessä kävin vielä Puolarmaarin nurmella tekemässä pikku treenit. Demi teki mm. seuraamista, eteenistumista ja puun kiertoa jossa käskin maahan, teki myös muutaman lyhyen paikkamakuun ilman ongelmaa.

Nita teki seuraamista, jossa keskityttiin askeleisiin, peruutukseen sekä paikallaan käännöksiin. Teki oikein kivasti, teknikka sitä mitä haluan. Nita teki myös puun kiertoa ja siinä stoppeja. Tehtiin myös kaukoja seiso-maahan-seiso vaihtoja, ekaa kertaa etäisyys oli 10 m. mutta vaihdot onnistuivat puhtaasti, JEE! Otin vain muutaman toiston kaukaa ja sitten palasin taas lähemmäs, mutta ihanaa huomata että teknikkka alkaa vihdoin olla kasassa. Kohta puolin otan asiakseni hinkata seiso-istu vaihtoa, jossa Nita helposti tulee pikkasen eteenpäin.

5 kommenttia:

  1. Hyvä Hanna ja Demi! Huippua kehäkäyttäymistä! :)

    Hitto noita ihmisiä, miten voi mennnä yli sen 5m jos oikeesti tietää ettei koira tule pysymään. Huoh, ihan hullua!

    Mutta Demi on hieno, odotan pääsyä samoihin kisoihin! :)

    T:Kirsi

    VastaaPoista
  2. Onnea hienosta tuloksesta!

    Ei vain pysty ymmärtämään, miksi tuollaisia koiria tuodaan kokeisiin... Ainahan kaikkea voi sattua, kun eläinten kanssa ollaan tekemisissä, mutta jos jo etukäteen varmasti tietää, että koira suurella varmuudella lähtee omille teilleen, niin miksi pitää väkisin vängätä. Argh! Eihän siinä muuten mitään, mutta samalla pilaa monen muun suorituksen. Tuntuu tosi ikävältä, että jos haluaa tuloksia koiralleen, niin aina ottaa aika suuren riskin sen suhteen, että paikkiksessa viereen tuodaan ihan osaamaton koira :(

    VastaaPoista
  3. Joo, näitä vastaavanlaisia kokemuksia olen kuullut ihan virallisistakin kokeista. Nykyään täytyy koiran kyllä kestää kaikenlaiset häiriöt, ei enää edes riitä että koira kestää sen että vierestä lähtee koira ohjaajan luo, vaan nyt pitäis kestää kaikki vieraiden koirien haistelut ja leikkiin kutsumiset.

    Ja ainahan voi oikeasti käydä mitä vain, kun eläinten kanssa ollaan tekemisissä, mutta on ihan eri asia mennä epävirallisiin tai virallisiin kokeisiin koiran kanssa joka ei todellakaan ole valmis ja aiheuttaa muille suurta häiriötä, tosi ajattelematonta.

    VastaaPoista
  4. HYVÄ Hannnnnnaaaa! Demi nyt on muutoinkin hyvä :) niin pointsit sulle toimimisesta "kisatilanteessa"! Jatkat samaan malliin niin usko tai älä,niin jännittäminenkin loppuu aikanaan.

    -Pia

    VastaaPoista
  5. Mä todella toivon että kisajännitys pikkasen vähenis. Hyvähän se on vähän jännittää, mutta jos jännittää liikaa niin siitä on pelkkää haittaa kun ei edes pysty kunnolla ajattelemaan.

    VastaaPoista