sunnuntai 29. huhtikuuta 2018

Kisailemassa

Myyn kanssa korkattiin agilityura virallisissa kisoissa. Ilmoitin Myyn NoDon kisoihin 21.4.2018, tuomarina Kari Jalonen. Mä olen tunnetusti kova jännittämään ja näitäkin kisoja jännitin etukäteen, mutta sitten kun päivä läheni niin jännitys lakkasi. Tiesin että Myyn osaamisessa ei ole mitään ongelmaa 1-luokan radoille, mutta se itse kisatilanne kun siellä voi olla aika kiihkeä tunnelma... Mietin otanko Myyn sisälle halliin häkkiin vai järänkö autoon. Tiesin että sisällä se kyllä kiihtyy kun kuulee muiden koirien menevän radalla mutta toisaalta ero tulla autolta sisälle halliin ja sitten nostaa kierrokset tappiin, niin kumpi sitten on parempi. Päätin ottaa Myyn häkkiin halliin. No ei se siellä kovin rauhassa osannut olla, kiihtyi jatkuvasti ohimenevistä ja haukkuvista koirista, kentällä olevista koirista ym. mutta se oli mun mielestä radalle mentäessä ehkä paremmassa mielentilassa. Namittelin Myytä odotellessa enkä tosin mennyt lähtöalueelle kuin ihan viime tipassa. Tätä odottelukäytöstä pitää kyllä päästä treenaamaan paljon lisää.

Olin ilmoittanut Myyn vain yhdelle agilityradalle (B-rata) ja hyppärille (C-rata). Kari Jalosen radat oli vaikeampia rataprofiililtaan kuin olin ajatellut 1-luokan ratojen olevan. No, en itse ole kisannut moneen vuoteen joten illuusio suoraviivaisista radoista ehkä vielä eli mun päässä. Tosin olen kyllä edelleen nähnyt näitä "vanhan tyyppisiä" ykkösluokan ratoja, mutta nyt ei sellaista kohdille osunut. No eipä sekään mitään erityistä jännistystä aiheuttanut, koska tehdäänhän me treeneissäkin vaikeampia ratoja. Rataatutustumisessa löysin kyllä aika pian meille sopivat kuviot, joten ei tarvinnut sitäkään jännittää.

Pohdintaa B-radasta.  Alussa oli kolmen hypyn suora ja sitten tuli putki vielä nenän eteen suoralla, mutta sinne ei mentykkään vaan käännyttiin tiukasti keinulle. Tällä alkusuoralla oli pituus, jolle aurinko paistoi ikkunanläpi ja se heijasti hassusti. Tämä pisti mun silmään jo rataantutustuessa ja mietin mahtaako Myy kiinniittää siihen huomiota. No kiinnittihän se, hidasti voimakkaasti pituudelle, mutta hyppäsi silti. Käännös sujui hyvin, käännöskäskyllä (kiva huomata että muistin tätäkin käyttää radalla), muuten olis ollu riski mennä väärälle hypylle jos olis venyny käännös. Keinun teki vähän varoen. Puomilla Myy myös meni epävarmasti, ravasi puomin kun yleensä mene kunnon laukalla. Puomin jälkeen oli muuri lähellä päätyseinää, siinä tuli kielto. Muurilta 180 asteen käännös kepeille, sujuvasti sisään ja malttoi pujotella loppuun. Mä myös muisitn antaa Myylle tilaa jotta sai hakea sisään ennenkuin lähdin juoksemaan. Loppusuoralla hypyt oli vähän siksakkia ja siinä joutuikin tekemään takaaleikkausen, ajoitin sen huonosti ja Myy kääntyikin mua päin eikä irronnut eteenpäin. Muita virheitä ei toki tullut, mutta Myy ei ollut yhtä irtoavainen kuin normisti. Tulos siis 5vp ja sija 1.

C-radalla oli muutama vaikea kohta. Minä ja moni muu kisaaja ihmeteltiin esimerkiksi keppikulmaa, se oli täysin umpikulma ja keppien  sisääntulon takana putkiansa. Moni koira menikin suoraan putkeen eikä umpikulmasta kepeille. Kepeiltä käänsin Myyn tiukalla valssilla hypylle, tätäkin vähän jännitin koska ajoitus olis tässäkin voinu ryssiä homman niin että Myy jättää pujottelun kesken, mutta onneksi ei. Tulos 0 ja sija 1. ja LUVA.

Kivat fiilikset jäi radoista vaikka treenikohteita löytyi lisää. Saatiin molemmilta radoilta lahjakortit joten syksyllä taas NoDon kisoihin :)

Tähän loppuun vielä muutama kevät-talvi kuva. Mun kameran laturi on kateissa niin uusia kuvia en ole ottanut sitten maaliskuun lopun.

Myy 3v.

Nita 10v.

Nita ja Myy

Mummeli vauhdissa 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti